Postępy psychiatrii i nuerologii


ISSN 1234-8279

ISSN on-line 2449-9315 

 

MNiSW: 20

Index Copernicus 2023: 90,54

 

 

Panel redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online

Archiwum 1995–2023

2016, tom 32, zeszyt 4
Artykuł poglądowy

Leczenie objawów negatywnych schizofrenii

Paweł Wójciak1, Klaudia Domowicz1, Janusz Rybakowski1
1. Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Klinika Psychiatrii Dorosłych
Farmakoterapia w Psychiatrii i Neurologii 2016, 32 (4), 209–220
Data publikacji: 2017-03-15
Streszczenie

Objawy negatywne (deficytowe) schizofrenii stanowią istotną przyczynę zaburzającą sprawność, funkcjonowanie społeczne i jakość życia pacjentów, a ich leczenie jest bardzo trudne. Celem artykułu jest przegląd przeglądpiśmiennictwa ostatnich dwóch dekad w zakresie leczenia objawów negatywnych oraz związanych z tym aktualnych rekomendacji. Wprowadzenie od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku leków przeciwpsychotycznych drugiej generacji (LPPIIG) niosło nadzieję większej ich skuteczności od neuroleptyków klasycznych w leczeniu objawów negatywnych oraz poprawy dysfunkcji poznawczych w schizofrenii. Dwudziestoletnie doświadczenia wykazały, że wszystkie LPPIIG są bardziej skuteczne niż neuroleptyki klasyczne w redukowaniu nasilenia objawów negatywnych, choć różnica ta jest umiarkowana. Dużą efektywność w tym zakresie wykazują amisulpryd i ziprasidon. W leczeniu objawów negatywnych schizofrenii najczęstsze jest podejście polegające na dodaniu innych środków do leków przeciwpsychotycznych (tzw. strategia add-on). Najczęściej dodawanesą leki przeciwdepresyjne. Wykazano redukcję objawów negatywnych po lekach przeciwdepresyjnych, przy czym najbardziej zachęcające rezultaty uzyskano w odniesieniu do mianseryny i mirtazapiny. Stwierdzono pewną skuteczność środków działających agonistycznie w stosunku do tak zwanego miejsca glicynowego receptora NMDA (glicyna, D-seryna, D-cykloseryna) oraz inhibitorów transportera glicyny (sarkozyna) stosowanych w związku z postulowaną dysfunkcją receptora glutaminianergicznego NMDA w schizofrenii. Wśród innych metod farmakologicznych redukcję objawów negatywnych obserwowano podczas stosowania z lekami przeciwpsychotycznymi środków działających na układ cholinergiczny, odpornościowy, procesy zapalne oraz substancji hormonalnych. Wśród metod niefarmakologicznych zachęcające rezultaty opisano przy stosowaniu wysiłku fizycznego oraz metod stymulacji mózgu. Należy jednak stwierdzić, że obecnie dostępne metody terapeutyczne nie zapewniają satysfakcjonujących rezultatów w leczeniu objawów negatywnych schizofrenii. Dalsze badania w tym obszarze stanowią jedno z najważniejszych wyzwań współczesnej psychiatrii.

Adres do korespondencji
Paweł Wójciak
I Klinika Psychiatrii Dorosłych, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
ul. Szpitalna 27/33, 60-572 Poznań, Poland
phone: +48 618 491 345, email: p.wojciak@neostrada.pl
Dbamy o Twoją prywatność

Ciasteczka, czyli niewielkie dokumenty tekstowe, wykorzystywane są przez witryny internetowe, aby poprawić efektywność korzystania z nich przez użytkowników.

Zgodnie z prawem, zezwala się na zapisywanie ciasteczek na urządzeniu użytkownika tylko wtedy, gdy są one kluczowe dla działania danej strony. W przypadku innych typów ciasteczek, wymagana jest zgoda użytkownika.

Nasza strona wykorzystuje różnorodne ciasteczka, w tym te dostarczane przez zewnętrzne serwisy, które są obecne na naszym portalu.

Dostosuj zgody
Twoje wybory dotyczące prywatności

W tym panelu możesz wyrazić swoje preferencje związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych. Możesz przejrzeć i zmienić wyrażone wybory w dowolnym momencie, wyświetlając ten panel ponownie za pomocą podanego łącza. Aby odmówić zgody na określone czynności przetwarzania opisane poniżej, wyłącz przełączniki lub użyj przycisku „Odrzuć wszystko” i potwierdź, że chcesz zapisać swoje wybory.

Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Ciasteczka preferencyjne pozwalają witrynie przechowywać dane zmieniające jej wygląd lub sposób działania, takie jak wybrany język lub region pobytu użytkownika.
Umożliwia wykorzystanie pamięci przeglądarki (takiej jak ciasteczka) związanej z analizą, np. czas trwania wizyty.
Ciasteczka marketingowe są używane do monitorowania aktywności użytkowników na różnych witrynach internetowych. Mają za zadanie prezentować reklamy dopasowane do zainteresowań i potrzeb konkretnych użytkowników, co sprawia, że są one bardziej wartościowe dla wydawców oraz zewnętrznych reklamodawców.